Straff för narkotika som konsumerats utomlands

Jag blev gripen av civilpolisen på en krog och var tvungen att lämna urinprov. Om testet visar sig positivt finns det något sätt jag kan överklaga och vinna processen? Jag var nyss utomlands (Ukraina) kan jag hävda att jag fått i mig kokain där och klara mig eller finns det något annat sätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 1§ i Narkotikastrafflagen så stadgas att den som olovligen brukar narkotika, döms, om gärningen sker uppsåtligen, till fängelse i högst tre år.

Angående det faktum att narkotikan brukats utomlands så blir Ukrainas lagstiftning avgörande ifall du kan dömas för narkotikabrott i Sverige eller ej. I 2 kap. 2§ Brottsbalken stadgas nämligen att för ett brott som begåtts utom riket döms efter svensk lag och vid svensk domstol om brottet begåtts av en svensk medborgare eller av en utlänning med hemvist i Sverige. Detta gäller dock inte om gärningen, narkotikabrottet i detta fall, är fri från ansvar enligt lagen på gärningsorten, detta framgår av 2 kap. 2§ 2st Brottsbalken. Här finns alltså ett krav på dubbelstraffbarhet för att du ska kunna dömas enligt svensk lag och i en svensk domstol, detta innebär att brottet måste vara straffbart både i Sverige och i Ukraina för att du ska kunna dömas för brottet då det begåtts i utlandet. Om konsumerandet av narkotika är straffbart enligt Ukrainsk lag kan du därför bli åtalad för narkotikabrott här i Sverige.

Jag hoppas att jag upplyst dig om rättsläget. Tveka inte att höra av dig till oss på info@lawline.se ifall du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Simon Gille-JohnsonRådgivare