Straff för klotter trots att klottret försvunnit?

Hej, jag blev nyss tagen för skadegörelse i form av klotter. Polisen sa att det skulle bli en "direktbot" antar att dom menade strafföreläggande. När jag återvände till platsen dagen efter var all skada borta på grund av att det hade regnat och klottret var gjort med vattenbaserad färg. Polisen fotagraferade dock skadan på plats när den fanns kvar. Kan jag bli dömd för skadegörelse med tanke på att skadan försvunnit under en natt?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Som jag förstår din fråga undrar du om det är möjligt att dömas för brott eller få ett strafföreläggande även om verkningarna av brottet är återställda. Svaret är ja. Situationen med klottret kan jämföras med om en stulen bil återfinns utan några skador, eller om en person som bedragit någon annan på pengar ångrar sig och betalar tillbaka pengarna. I de fall då en person själv aktivt försöker återställa verkningarna av brottet kan straffet däremot bli lindrigare än vad som annars hade varit fallet.

Däremot kan det inverka på bevisläget om klottret nu är borta, men om det finns fotografier på hur det såg ut så lär bilderna användas som bevis. Anledningen till att man inte ska gå fri från straff bara för att klottret nu är borta är bland annat att det är själva gärningen som är kriminaliserad, och att vissa beteenden ska bestraffas för att de i sig är klandervärda, även om det inte fått någon bestående effekt.

Rådgivare