Straff för försäljning av droger som lett till döden?

Mitt barn dog efter att ha fått överdos av dextromethorphan ev andra mediciner inblandad. Dextromethorphan fick hon olagligt fron en man från USA. Vilken straff kan man vänta att han kan få?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag beklagar sorgen och hoppas verkligen att du får upprättelse. Om mannen som sålde/gav drogerna var i U.S.A., så är det amerikansk straffrätt som gäller. Jag tror det blir svårt att få honom dömd för något annat än drogförsäljningen i sig men om det han säljer är ovanligt dödligt så kan han bli skyldig till vållande till annans död eller kanske till och med dråp.

Ursäkta att svaret dröjde, vi får in många gratisfrågor just nu och eftersom vi även jobbar gratis så hinner vi inte besvara alla. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång du behöver juridisk rådgivning! Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar! Alternativet kan du kryssa i på samma ställe som du ställde den här frågan.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare