Straff för bilstöld

Vad kan man få för straff när man har stulit en bil och kört när man har varit full? Jac behöver få reda på det idag för vi ska ha detta imorgon.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Om man gjort det som du beskriver i din fråga så kan man ha gjort sig skyldig till flera brott. Vilken brottsrubricering brottet får är beroende av gärningspersonens uppsåt vid gärningstillfället.

Om gärningspersonen hade uppsåt att tillägna sig bilen - alltså att behålla den som sin egen eller ge bort den - så kan denne dömas till ansvar för stöld i högst 2 år. Om det saknas ett sk. tillägningsuppsåt så kan gärningspersonen istället dömas för tillgrepp av fortskaffningsmedel. Om brottet bedöms som grovt kan det ge upp till 4 års fängelse, medan brott av normalgraden ger högst 2 års fängelse.

Eftersom personen därtill har kört påverkad av alkohol (och jag förutsätter utifrån din fråga att han varit över gränsvärdet) så kan denne även dömas till ansvar för rattfylleri enligt trafikbrottslagen.

Eftersom straffvärde- och påföljdsbestämningen är så pass knuten till förhållandena i det enskilda fallet är det svårt att ge ett ordentligt svar på din fråga om hur straffet kommer se ut. Det är dock högst troligt att ett fängelsestraff skulle kunna utdömas för detta.

Robin HenningsonRådgivare