FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder08/03/2014

Straff för förskingring

Hej. Jag har tagit ut pengar samt använt en annan persons bankomat kort. Det rör sig om ca 65000 kr. Jag har erkänt för polisen. Pengarna gick till bla räkningar och mat. Jag är 23 år och tidigare ostraffad. Vad blir det troligtvis för straff?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Jag vill inleda med att säga att det är helt omöjligt för mig att ge ett direkt svar på vilket straff du kommer få (och icke önskvärt), det är helt upp till domstolen att bedöma. Jag ska dock försöka ge dig en uppfattning om vilket spann det kan röra sig om baserat på de uppgifter du har redovisat i din fråga.

Jag förstår det som att du har tagit ut pengar genom att använda dig av en annan persons bankomatkort, med tanke på att det rör sig om en betydande summa så rör det sig förmodligen om grovt bedrägeri. 9 kap. 1§ andra stycket, 9 kap. 3§ brottsbalken.

Straffskalan för grovt bedrägeri är lägst sex månader och högst sex år. 9 kap. 3§ brottsbalken.

I bedömningen av straffvärdet ska domstolen beakta den skada, kränkning eller fara som din gärning har inneburit. 29 kap 1§ brottsbalken.

Såsom försvårande omständighet kan exempelvis beaktas om du har utnyttjat någons förtroende eller missbrukat din (eventuella) ställning. 29 kap 2§ brottsbalken.

Utifrån de omständigheter du har angivit ser jag inga förmildrande omständigheter i straffvärdesfrågan, men du hittar dessa omständigheter i 29 kap 3§ brottsbalken.

I straffmätningen däremot så har du angett att du har erkänt för polis. Om ditt erkännande var det som fick polisen att kunna uppklara brottet kan det ses som en förmildrande omständighet om du dock efter misstanke erkänner så kommer det inte anses såsom en förmildrande omständighet. 29 kap 5§ brottsbalken.

Vid val av påföljd ska rätten först ta hänsyn till omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse. Andra påföljder istället för fängelse kan vara skyddstillsyn, villkorlig dom, villkorlig dom med samhällstjänst eller psykiatrisk vård. 30 kap. 4-9 §§ brottsbalken.

Det är en omfattande bedömning avseende vilken påföljd som ska väljas, men rent allmänt kan sägas att domstolen såsom skäl för fängelse endast får ta hänsyn till brottets art (förmögenhetsbrott såsom bedrägeri är oftast inte att anse såsom artbrott), straffvärdet och om du tidigare har gjort dig skyldig till brott.

Eftersom du inte har tidigare gjort dig skyldig till brott så är det förmodligen i huvudsak straffvärdet som kommer vara avgörande för domstolens bedömning. I den mån straffvärdet är högre än 1 år så brukar en presumtion för fängelse föreligga, till detta finns dock motskäl som gör att du exempelvis istället kan få villkorlig dom med samhällstjänst. 30 kap 4§ andra stycket. 30 kap. 7§ andra stycket, brottsbalken.

Jag förstår att det är svårt att till fullo förstå vad straffvärde, straffmätning och påföljd innebär och allt annat som ett åtal innebär. Jag vill därför hänvisa dig till att ta kontakt med en advokat för vidare rådgivning. Jag kan i anledning av detta rekommendera en av våra samarbetspartners Advokatfirman Althin som är specialiserade på brottmål. http://www.advokatfirmanalthin.se/

Vill du själv läsa om brottsbalkens regler kan du göra det https://lagen.nu/1962:700

Vänliga hälsningar,

Christopher EscalanteRådgivare