FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/12/2014

Störst behov av lägenheten

hej! Jag och min fru ska skilja oss, nu har hon stämt mig till tingsrätten för äktenskapsskillnad! hon har även skrivit att hon vill ha kvarsittningsrätt på bostaden, vilket är en hyreslägenhet och jag står på kontraktet, vi har inga gemensama barn men hon har en dotter sedan tidigare, hon har även en hel del skulder och har ett arbets och uppehålstillstånd som går ut 2015-04-24 hon har inget arbete och har ej varit i lägenheten sedan 2014-09-08, kan hon ta den ifrån mig? och hur ska jag göra? vi har varit gifta i 4 år i feb 2015, hon bara utnyttjade mig för att få papper till sverige, när hon gick från lägenheten 2014-09-08 så lämnade hon nycklarna och har sedan varit på kvinnojouren hon är ursprungligen från makedonien

Lawline svarar

Tack för din fråga till Lawline,

Vid äktenskapsskillnad ska all egendom delas lika mellan parterna om det ej finns äktenskapsförord. Vad gäller rätten att bo kvar tar man hänsyn till parternas sociala förhållanden, vem som är i störst behov av lägenheten osv. I detta fall, har din fru vårdnaden över ett barn och det talar för att hon är i större behov av lägenheten än du. Detta trots att du står på kontraktet.

Isabella WidjestrandRådgivare