Störningar - rätt till nedsatt hyra?

Hej!

Jag är inneboende och hyr ett rum i en trea med en tjej.

Jag sa upp mitt hyreskontrakt den 25 mars och har 2 månaders uppsägningstid.

Frågan är om jag kan få reducerad hyra p.g.a. hyresvärdens beteende, som till exempel har haft sin kille x-antal gånger i lägenheten och har påverkat mina studier och min sömn. Vi har talat om problemet fler tal gånger men aktiviteten, respektlösheten och bristande i kontraktet har fortsatt trots samtalen.

P.g.a. fortsatt beteende av hyresvärden har jag blivit tvungen att sova på andra platser för att få studiero och sömn. Jag undrar om jag har rättighet att göra avdrag av hyran p.g.a. hyresvärdens kontraktsbrott?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Jag förstår situationen som att du bor inneboende i en hyresrätt tillsammans med en annan person som står på förstahandskontraktet. Reglerna för hyresrätter och inneboende finns i JB kapitel 12. Som hyresgäst kan du ha rätt till skälig nedsättning av hyra under den tid som lägenheten är i bristfälligt skick, men bestämmelserna syftar på lägenhetens standard och inte på hyresvärdens beteende. (se JB 12:11 p 3 och 12:16).

När du bor i lägenhet och är inneboende får man acceptera ljud och störningar som hör till ett normalt liv, både från din hyresvärd och från andra grannar. Den första åtgärden vid störningar är att ta upp problemen med hyresvärden, vilket du redan gjort. (se JB 12:25)

I ditt fall verkar störningarna varit så allvarliga att du inte kunnat bo i lägenheten, något du inte förväntas tåla som hyresgäst. Eftersom störningarna inte upphört efter att du pratat med din hyresvärd kan du vända dig till Hyresnämnden som beslutar om det är möjligt att få nedsatt hyra under den tid som störningarna pågår, räknat från tidpunkten för anmälan.

Lawline RådgivareRådgivare