Störningar och inneboende i bostadsrätt

Kan bostadrättshavaren ha hur många inneboende som helst i sin lägenhet eller finns det ngn form av antalsbegränsning? Hur kan brf påvisa (vilket underlag som behövs) att de inneboende är störande för omgivningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vad som gäller för bostadsrätter hittar du i bostadsrättslagen (BrL). En bostadsrättshavare får enligt lag inte inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för bostadsrättsföreningen eller andra medlemmar i föreningen (7 kap. 8 § BrL). Det innebär inte att bostadsrättshavare inte får ha inneboende, men begränsningen som gäller är att han själv måste ha kontroll över lägenheten, annars anses det som andrahandsuthyrning.

Att ha många inneboende kan dock göra att andra medlemmar utsätts för störningar. En annan begränsning är därför att bostadsrättshavare inte får använda lägenheten så att de som bor i omgivningen utsätts för störningar (7 kap. 9 § BrL). Om det sker kan nyttjanderätten förverkas och bostadsrättshavaren sägas upp för avflyttning (7 kap. 18 § BrL). Det vanligaste och kanske enklaste sättet att påvisa störningar är genom de störda grannarna. Går tvisten till rätten kan föreningen hålla vittnesförhör med grannarna. Värt att nämna är att innan nyttjanderätten sägs upp måste föreningen först uppmana bostadsrättshavaren att upphöra med störningarna. Om det inte sker, måste föreningen underrätta socialnämnden i samband med uppsägning. Innan underrättelse gjorts får uppsägning inte ske.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare