Störningar i hyresrätt

Vi är en familj med småbarn som bor i en hyreslägenhet nu i två år. Grannen brukar festa varenda fredag eller lördag, i bland förekommer festen en vardag också i orymliga tider då mellan 21.00 och 02.00 på natten. Mycket störande moment, högljud dunkande musik och gapande gäster hos grannen, t o m bråk förekommer och omyndiga barn finns i kretsen där alkoholen förekommer. Störningsjouren är kontaktad ett par gånger, grannen är säkert underrättad om det, men hon slutar inte festa. Festerna förekommer fortfarande och stör. Vad gör man och hur lider lagen om detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler gällande hyresrätter finns i 12 kap. jordabalken, även kallat hyreslagen. Se den lagen här.

En hyresgästs skyldigheter

Vid användandet av en hyreslägenhet får en hyresgäst inte orsaka störningar i sådan grad att de är skadliga för hälsan eller på annat sätt försämra bostadsmiljön för de andra som bor i omgivningen (12 kap. 24 §). Vad som utgör en störning får bedömas från fall till fall men det som kan sägas är att de boende ska kunna sova ostört på natten medan man på dagen får tåla lite mer liv och rörelse.

Utifrån det du beskriver i frågan låter det som att störningar är sådana som inte ska behöva accepteras.

Åtgärder

Om det förekommer störningar från en hyresgäst ska hyresvärden säga till hyresgästen att genast sluta med störningarna samt underrätta socialnämnden i den aktuella kommunen. Om hyresgästen inte förbättrar sig kan hyresrätten förverkas, det vill säga att hyresavtalet sägs upp.

Jag rekommenderar dig att prata med din hyresvärd om de störningar som du upplever. Hyresvärden bör då säga till den störande hyresgästen att genast upphöra med störningarna. Det är endast hyresvärden som kan säga upp en hyresgästs hyresavtal om störningarna inte upphör.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare