Störningar i boende - hyresrätt

Hyresgäst i kommunalt bostadsbolag som allvarligt stör och trakasserar annan hyresgästfamilj. Hyresgästen i fråga, som bor på första våningen, kan bulta i taket i timtal med början vid tre-fyra eller femtiden på natt och morgon. Kan även hända från elvatiden på kvällen till långt efter midnatt. Bultandet beledsagas av höga skrik. Detta kan upprepas fler gånger i veckan och har nu pågått i ett år så när som på några veckor.Vi har inte stört med ljud, musik TV eller annat. Skräp (burkar, gamla disktrasor etc har nattetid kastats upp på balkongen, våra cyklar i låst cykelförråd har utsatts för åverkan. Dörrklockan har ringer ofta och häftigt mitt i natten. När vi går till jobbet far personen ut i trappen i nattdräkt och stampar hårt och häftigt med trätofflor när vi går förbi. När vi vill prata med personen försvinner vederbörande kvickt in i lägenheten utan ett ord. Vi har aldrig kunnat byta ett ord med den hyresgäst för stt reda ut vad som menas med beteende. Allt har under dokumenterats med datum, klockslag, ljudbandats, filmats etc och kontinuerligt presenterats för bostadsbolagets annsvariga, som säger sig inte kunna göra någonting utöver att tala med personen, vilket man kanske gjort, kanske inte. Vi har inget som talar för att detta egentligen skett. Vi gillar vår lägenhet, men har bett att få byta till annan, vilket inte går !!! Alternativt att denna djupt störda person får flytta till ett annat boende, vilket påstås vara omöjligt att genomföra. Vi måste betona att vi för ett stillsamt liv, har inga fester utom vänbesök dagtid. Vårt liv har blivit starkt beskuret och stört av denna möjligen psykotiska hyresgäst. Vi vill helst inte flytta av denna anledning. Help!!!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Enligt 12 kap 25 § Jordabalken (JB) https://lagen.nu/1970:994#K12P25S1 ska en hyresgäst vid användning av lägenheten se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämrar deras bostadsmiljö på sådant sätt att det inte skäligen bör tålas. Om en störning är av sådan art att den inte skäligen bör tålas ska bedömas utifrån den allmänna uppfattningen  om vilka störningar den som bor i ett flerfamiljshus normalt ska behöva tåla. En boende ska kunna fungera på vanligt sätt, exempelvis ha möjlighet att kunna sova om nätterna. I bedömningen tas ingen hänsyn till särskilt känsliga människor.

Uppför en hyresgäst sig störande ska hyresvärden enligt 12 kap 25 § 2 st ge hyresgästen en tillsägelse och se till att störningarna omedelbart upphör. Vidare ska hyresvärden underrätta socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna. Enligt bestämmelsens 3 st behöver hyresvärden inte underrätta socialnämnden om störningarna innan han säger upp hyresavtalet om det är fråga om särskilt allvarliga störningar. I förarbetena har man talat om framförallt två situationer då det är motiverat att hyresgästen med omedelbar verkan kan skiljas från sin lägenhet. Den ena gäller i det fallet hyresgästen gjort sig skyldig till allvarlig brottslighet som har samband med boendet, man nämner exempelvis mordbrand eller våld eller hot om våld som riktar sig mot den som påtalat störningarna. Den andra situationen är då begäran om rättelse inte kommer att leda till rättelse och det rör sig om störningar som är outhärdliga för de närboende. Här syftar man speciellt på särskilt omfattande störningar, sådana förekommer ibland när en hyresgäst inte klarar av ett eget boende. Det kan bl.a. vara fråga om kvalificerat drogmissbruk, psykisk sjukdom eller liknande problem.

Enligt 12 kap 42 § kan en hyresrätt bli förverkad om hyresgästen gör sig skyldig till störningar. Innan en uppsägning får ske ska dock socialnämnden underrättas. Enligt 12 kap 43 § kan dock inte hyresgästen skiljas från lägenheten om han/hon vidtar rättelse innan hyresvärden sagt upp avtalet. Detta gäller dock inte om hyresrätten är förverkad på grund av särskilt allvarliga störningar i boet.

Hoppas att detta var till någon hjälp.

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare