Storlek på arv om ett syskon fått förskott

Innan vår mor dog gav hon 10.000 till min syster och även till hennes son. Nu är bouppteckningen gjord och det finns 100.000 kr att dela mellan fyra syskon. Hur mycket ska var och en ha? 25.000 eller något annat då det ej finns något gåvobrev.

Mvh / Kjell E

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Vad en arvlåtare har gett till sin bröstarvinge (i första hand barn) räknas som förskott på arv, om ingenting annat har sagts vid gåvan (se 6 kap. 1 § Ärvdabalken). Det finns inget gåvobrev, och därför ingenting skriftligt att gå efter. Det hänger därför på vad modern har sagt. Har ingenting särskilt sagts, skall gåvan till dottern ses som förskott på arv. Dotterns son var däremot inte bröstarvinge vid gåvan, eftersom dottern fortfarande levde, och gåvan till honom påverkar alltså inte arvet.

Om de 10 000 kr som dottern fått räknas som förskott, skall de "läggas tillbaka" då man räknar ut vad vart och ett av er syskon skall få. Ni skall alltså dela på 100 000 + 10 000 = 110 000, och får 27 500 kr var. Dottern som redan har fått 10 000 kr skall räkna av dessa, och ärver därmed bara 17 500 kr.

Kort sagt:
Om ingenting annat sades vid gåvan, anses den vara förskott på arv och räknas av från dotterns arv! Arvets storlek beräknas dock som om gåvan aldrig hade givits. Gåvan till dottersonen spelar ingen roll för arvets fördelning.

Hoppas att svaret blir till hjälp! Hör gärna av dig om det är något mer du undrar!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare