FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott10/11/2017

Störande samtal

Hej.

Nu undrar jag om de är brottsligt att ringa någon ca 20 samtal på ca 40min trots att jag har sakt åt X att jag inte vill ha någon som helst kontakt med X och att personen ska sluta ringa mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Huruvida de störande telefonsamtalen är att se som något brottsligt eller inte beror ju på omständigheterna. För det första så beror det på vad som sägs under telefonsamtalen. Vissa brott kan nämligen begås genom att man bara pratar med någon.

Om personen som ringer dig exempelvis skrämmer dig genom att hota dig så kan detta uppfattas som olaga hot. (Brottsbalken 4 kap 5 §).

Om personen som ringer dig exempelvis säger saker som kränker dig så kan detta uppfattas som förolämpning. (Brottsbalken 5 kap 3 §).

Omständigheterna kring de störande telefonsamtalens utförande kan också få betydelse. I brottsbalken 4 kap 7 § finns brottet ofredande. Detta brott kan begås genom att man med ett hänsynslöst beteende ofreda någon. Det ska då handla om att de störande telefonsamtalen är en kännbar fridskränkning för dig. Exempelvis genom att de störande telefonsamtalen sker upprepade gånger och slutligen får en trakasserande effekt.

Jag rekommenderar att du blockerar personens telefonnummer om du har möjlighet att göra detta på din telefon.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare