FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/09/2014

Störande ljud när grannfastigheten renoveras

Har jag någon rätt till helgfrid efter en arbetsvecka ? En pensionerad herre köpte min grannfastighet ca. ett år sedan och har därefter renoverat utvändigt och byggt lördag som söndag.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du bor i villa? och För hyresrätter och bostadsrätter finns regler i hyreslagstiftningen (Jordabalken) respektive bostadsrättslagstiftningen, där hyresvärden/bostadsrättsföreningen som en yttersta möjlighet kan avhysa den som upprepat stör sina grannar. För de som bor i villa finns inte någon sådan möjlighet. Det som finns är ett allmänt uttalande i Jordabalkens 3 kap. 1 § att man vid utnyttjande av sin eller annans fasta egendom ska "ta skälig hänsyn till omgivningen". En fastighet är fast egendom. Det framgår inte av paragrafen vad skälig hänsyn innebär.

Miljöbalken är det man i ett fall som ditt kan ha möjlighet att stödja sig på. Där finns regleringar vad gäller vissa störningar från t ex grannfastigheter. Det finns möjlighet att förbjuda den som stör att utöva den störande verksamheten (i ditt fall renoveringen) under vissa tider på dygnet eller hålla buller och oljud under en viss nivå. Det görs dock en avvägning mellan fastighetsägarens intresse i att nyttja sin fastighet och grannarnas intresse av att inte bli störd. Det krävs också att det är en störning som "inte bör behöva tålas", och det är en objektiv bedömning av vad man bör tåla. Det räcker inte att du som granne upplever att du får din helgfrid störd, utan det måste handla om t ex att oväsendet från renoveringen överskrider en viss ljudnivå mätt  i decibel, att oljudet är konstant eller väldigt frekvent och så vidare.

Det är en ganska hög toleranströskel för vad man anses få tåla. En gräsklippare till exempel kan uppfattas som  störande, och om tre grannar samtidigt kör gräsklippare varje lördag kan det av en enskild granne uppfattas som väldigt störande. Men att grannarna klipper gräsmattan med en vanlig motorgräsklippare är ett typiskt exempel på vad man får tåla. Även att grannarna renoverar är någonting man generellt sett får tåla så länge det inte innebär oväsen nattetid.

Det allra bästa är om du kan tala med din granne, och ni kan komma överens sinsemellan. Kanske kan han låta bli att renovera på helgerna eller åtminstone söndagarna, kanske kan han börja respektive sluta utföra sådana saker som innebär störande ljud vid vissa klockslag på helgerna eller liknande.

Om ni inte kan komma överens om en lösning som båda är nöjda med så kan du vända dig till miljöförvaltningen i kommunen du bor i. De kan hjälpa dig med mer information,  hjälpa till med bullermätningar och även rent allmänt vara behjälpliga i hur du kan gå vidare. Men det allra bästa är om du kan komma överens med grannen. Något allmänt lagstöd som ger rätt till helgfrid finns det inte.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare