FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/11/2017

Störande hyresgäst

Hej. Jag äger en bostadsrätt i en förening där några lägenheter är hyresrätter. Killen som bor under mig är hyresgäst och har kontinuerligt påstått att jag spelar musik nattetid, både då jag varit bortrest och sovit. Just nu står mina små datahögtalare hos en i styrelsen men han påstår fortfarande att det är jag och vid informationen att mina högtalare står hos styrelsen menar han att jag kan ha fler högtalare.

Han skriver i den stänga facebookgruppen för föreningen och namnger mig som problemet.

Knackade senast på 22:20 för att kolla om jag hörde något. Då jag måste upp innan 06 så är det sällan jag inte har gått och lagt mig innan 21:30. (Jag ska tydligen ha spelat musik vid 03 nattetid).

Kan föreningen säga upp hyresgästen på detta beteende? Han har bestämt sig för att jag är problemet, oavsett vad som sägs eller görs fortsätter hans beteende. Han har även ett sedan tidigare dokumenterat aggressivt beteende då denne kommer och klagar och varning har utfärdats av förra styrelsen. Han som hade lägenheten under denna gäst sålde och flyttade, jag överväger att göra samma. Problemet är bara att jag behöver lägenheten i 1,5 år till (studerar och kan inte låna för annat boende).

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Din fråga rör i kort under vilka omständigheter en hyresgäst kan bli uppsagd från sitt kontrakt och hur en hyresvärd eller granne kan gå till väga för att lösa problemet med en störande granne.

Frågan regleras enligt 12 kap. Jordabalken, kapitlet brukar även kallas bara för "hyreslagen" och det kommer jag göra här också. Hyreslagen gäller mellan hyresvärd och hyresgäst. Störningar i boendet, som t.ex. störande grannar, regleras i 25 § hyreslagen.

Enligt 25 § hyreslagen är en hyresgäst skyldig att se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadlig för hälsan eller försämra bostadsmiljön på ett sätt som man inte ska behöva tåla. Hur man definierar vad som utgör en "störning" så torde det vara den allmänna uppfattningen om vilka störningar som ska kunna tålas som styr. Utgångspunkten är alltså allmänhetens uppfattning.

Hyresvärden ska enligt samma paragraf ge hyresgästen tillsägelse och se till att störningarna upphör. Hyresvärden ska också meddela socialnämnden om problemet. Om inte din granne rättar sig efter tillsägelsen och störningarna fortsätter kan hyresrätten förverkas enligt 42 § hyreslagen (p.6). Går det så långt och störningarna är så allvarliga kan alltså föreningen säga upp hyreskontraktet med hyresgästen.

Du kan alltså kontakta hyresvärden och påtala störningarna, varvid det sedan är det upp till hyresvärden att försöka få stopp på störningarna och "värsta" fall säga upp avtalet med hyresgästen enligt 42 § hyreslagen p.6.

Om hyresvärden inte anser att störningarna är så pass allvarliga för en tillsägning eller eventuellt en uppsägning av avtalet kan du själv försöka driva ärendet genom hyresnämnden. Hyresnämnden kan om de finner att störningen är att klassa som en störning i lagens mening besluta att hyresvärden måste ta tag i det och göra något åt saken. Hyresnämnden gör sin prövningar gratis och det går att göra en anmälan på deras hemsida.

Du hittar hyresnämnden här.

Hälsningar

Robin UddénRådgivare