Störande grannar i brf

Sedan 1 år tillbaka bor jag i en HSB brf. Ystad kommun.

När jag flyttat in väcktes jag ca 04.30 varje morgon, OBS! varje morgon, av att grannen släppte ut sin hund i den lilla radhusträdgården utanför mitt sovrum. Grannen gick in, stängde innerdörren och när hunden "gjort" sitt behov började den skälla tills grannen vaknade igen och behagade släppa in hunden!!! Jag pratade med grannen om detta och han slutade med att släppa ut hunden.

Efter detta har knackningar i golvet/betongplattan (som husen är byggda på) börjat varje morgon ca 06.30 och slutar först framåt 21.00. 5-6 stycken knackningar en/två sekunders paus osv. Ibland är det tyst en längre stund men sedan startar det igen...hela dagen!

Eftersom jag arbetar hemma (författare och konstnär) är dessa entoniga och hårda knackningar mycket påfrestande. Jag har talat med en granne som helt avvisar att det är han.

Jag har svårt att urskilja om det kommer från höger eller vänster. Nu har jag bott här drygt ett år, med knackningar varje morgon, dag och kväll!

Mitt blodtryck har plötsligt blivit högt och jag fått blodtrycksänkande medicin. Har aldrig haft förhöjt blodtryck tidigare under livet. Jag är deprimerad och gråter över situationen och fått medicin för detta. Yrsel och dåligt mående är andra krämpor!

Måste jag flytta? Jag har alltid bott i brf. tidigare under mitt liv i Stockholms innerstad och förort, Uppsala centrum och i Simrishamns kommun med många ljud runtomkring, men detta upprepande av samma ljud är förfärligt.

Hälsar Henny som behöver råd om sin situation!

Lawline svarar

Hej Henny och tack för att du vänder dig till Lawline!

Inledningsvis kan påpekas att det finns vissa störningar som skäligen bör tolereras såsom TV-ljud exempelvis. I ditt fall är det mer entoniga och höga ljud av knackningar under en väsentlig del av dagen, vilket kan anses vara störande. Jag skulle råda dig till att försöka lokalisera var dessa ljud kommer ifrån, för att möjligtvis prata med den som stör och försöka komma till rätta med problemet.

Om du trots allt inte lyckas med det bör du kontakta föreningens styrelse. Styrelsen har en skyldighet att agera när en granne stör. Något annat som du verkligen måste göra är att dokumentera störningarna, för att kunna bevisa dem ifall fallet skulle tas till domstol.

Om störningarna är sådana att de inte skäligen bör tålas, bör föreningen vidta åtgärder så att störningarna upphör. Om föreningen inte kan lösa detta genom att prata med grannen, kan den skicka en anmodan till grannen och uppmana denne att upphöra med störningarna. Skulle grannens störningar inte upphöra kan föreningen säga upp din granne till avflyttning. Om grannen motsätter sig uppsägningen kan uppsägningen prövas av tingsrätten. Just därför är dokumentation av störningarna viktigt. Du bör även vara redo att vittna i domstolen gentemot grannen. Tingsrätten kan komma fram till slutsatsen att grannen måste avflytta från bostaden, och då blir tvångsförsäljning av bostadsrätten aktuell. Skulle tingsrätten komma fram till att störningarna bör tålas får grannen behålla sin nyttjandeerätt.

Ifall föreningen är passiv kan du själv väcka talan, och kräva skadestånd av föreningen och grannen. Föreningen har en skyldighet att ersätta skador uppkomna genom försummelse. I 11 kap. 1 § Bostadsrättslagen framgår att handläggningen av störningsärenden ska vara skyndsamma. Du bör till att börja med snarast hitta källan till störningen och kontakta föreningen.

Hoppas detta svar var till hjälp! Du kan nå mig via min email zozan.akay@lawline.se om du behöver ytterligare vägledning i frågan, samt skulle behöva hjälp med att anlita jurist.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare