Stoppa spridning av läckta filmer och bilder

Hej, jag har en väninna vars ex har lagt ut naken bilder & sexfilmer på henne & minst två av sina andra ex på en snusksida. Bilderna är smygtagna. Saken är polisanmäld men jag undrar hur man kan få stopp på bilderna!!! Har tjejerna inga rättigheter, de har inte godkänt att bilderna sprids !!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du nämner att saken är polisanmäld kommer jag i detta svar inte behandla det eventuella brott som spridningen av bilderna/filmerna eventuellt utgör.

Då saken är polisanmäld är givetvis huvudregeln att det brottsliga förfarandet ska upphöra, således att fortsätta exponera bilderna och filmerna samt ta bort det upplagda. Vi har alla rätt till vårt privatliv och lagstiftningen verkar aktivt genom att olika brott såsom förtal, ofredande och förolämpning är straffbelagda.

Tyvärr så är internet både på gott och ont oerhört svårt att kontrollera och styra över. Detta medför att även om hennes f.d pojkvän tar bort det som är upplagt av honom så finns det stor risk att andra har gjort kopior genom att titta på det eller på annat sätt tillgodogjort sig det. Just detta inslag av ''evig spridning'' för material som läggs upp på internet inverkar givetvis på hur svårt ett brott ska bedömas, jag är dock medveten om att detta kan vara till föga tröst.

Polisen har således tyvärr ingen reell makt i att kontrollera det som florerar på internet, men just detta inslag kan som sagt påverka hur grovt brottet bedöms vara.

Med förhoppning om att svaret varit till hjälp,

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare