Stoppa försäljning av lägenhet då endast en sambo vill sälja

Min sambo vill separera och har köpt en ny lägenhet till sig själv. Detta hände för 2 veckor sedan. Han har nu lagt ut vår lägenhet till försäljning ( jag har dock skrivit på förmedlingsuppdraget). Han och mäklaren har kontakt och bestämmer tider för visning osv utan att pata med mig. Han har tillträde till sin nya lägenhet den 1/6 och vill att vi säljer och flyttar ut innan dess. Har jag något att säga till om? Vi äger lägenheten 50 % var.

Jag studerar och har ingen möjlighet att varken köpa eller hyra en lägenhet.

Kan han verkligen bestämma försäljning utan att ge mig en chans att hitta nåt nytt?

Har jag rätt till någon form av rimlig tid att landa och reda ut var jag ska ta vägen. Han har på 3 veckor gått från att allt är bra till att kasta ut mig från mitt hem utan något som helst varsel.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Situationen du hamnat i nu är någonting som lagstiftaren försökt förhindra genom lagtext. Denna situation finns reglerad sambolagen (se https://lagen.nu/2003:376) när det är fråga om sambor.

I sambolagens 3 § står att sambors gemensamma bostad och bohag är samboegendom. Jag antar att ni bor tillsammans i lägenheten som ni båda äger. Att ni bor där tillsammans och dessutom äger hälften var gör att det är utan tvivel er gemensamma bostad och därmed samboegendom.

Varför är det så viktigt att det är samboegendom då? Jo för att i 23 § 1 punkten sambolagen står att en sambo inte får avhända sig en bostad som är samboegendom utan den andra sambons samtycke. Det betyder att om din sambo vill sälja lägenheten som ni bor i gemensamt måste du godkänna försäljningen. Du behöver alltså ingen rimlig tid för att flytta ut. Vill han sälja lägenheten men inte du så kan han inte sälja den till någon annan än dig. Skulle ni göra slut och han vill flytta så blir 17 § sambolagen tillämpligt. Där står att om en sambo tar över den gemensamma bostaden måste inte egendom lämnas i gengäld. Sambon som tar över bostaden kan få ge pengar till den andra sambon istället.

Men spelar det någon roll att du redan har skrivit under förmedlingsuppdraget? Nej. Ett förmedlingsuppdrag är ingen garanti att sälja. Jag bifogar en länk till fastighetsmäklarinspektionen som säger samma sak. Du har alltså inte godkänt en försäljning och din sambo har ingen rätt att sälja lägenheten om du inte godkänner den. Det enda sättet din sambo kan få igenom en försäljning då är genom att ansöka till en domstol att försäljning ska ske enligt 24 § sambolagen. Gör din sambo detta måste domstolen pröva om det finns godtagbara skäl att vägra samtycke. Att du inte kan få något annat boende om försäljningen går igenom är en sådan sak som är ett godtagbart skäl. Annat hade det varit om du vägrade försäljning bara för att.

Du kan alltså vara lugn, din sambo kan inte tvinga igenom en försäljning om du inte vill utan att gå till domstol, och domstolen skulle troligtvis finna att dina skäl för vägran att sälja är godtagbara.

Här finns det skrivet att man inte behöver sälja bara för att en mäklare anlitats: http://www.fmi.se/formedlingsuppdrag

Jag hoppas detta besvarat dina frågor. Uppkommer ytterligare funderingar så kommentera gärna här på hemsidan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare