"Stöld" av Patent

Hur ska man hantera stulet patent som går långt bak i tiden? (ca 50 år)

Vi säger att en person uppfinner en nyare, bättre variant av något som redan finns på marknaden. Personen har ej tagit patent pga att den inte har kunskap inom det området och bor långt ifrån närmsta stad.

Personen skickar sedan in ritningar, skisser, bild på prototyp etc. till ett svenskt företag. Svaret från företaget är i stil med "tack, men nej tack", ett knappt år senare lanserar företaget en identisk kopia av vad personen skickade in som förslag. Produkten blir stor succe, sätter företaget på kartan och drar in massor av pengar.

Företaget stal patentet på denna ide, lanserade den som sin egna och har släppt nyare varianter baserade på originalet, dvs de tjänar fortfarande på den idag.

Personen i fråga lever inte längre, men alla originalpapper finns kvar. Ritningar, foton, svar från företaget etc.

Hur kan man gå till väga med detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din intressanta fråga,

I Sverige gäller en så kallad ”first-to-file”-princip, alltså att den som ansöker om patent först får rättigheterna. Den dystra verkligheten är att uppfinnaren inte har någon ensamrätt till uppfinningen om han inte har patent. Jag ska förklara lite varför det är så.

Inom patenträtt skiljer man på ”kreativa anspråk” och ”ekonomiska anspråk”. De kreativ anspråken hänvisar till uppfinnarens rätt. Detta består mest i rätten att namnges som uppfinnare på patentet. I vissa andra länder, särskilt USA, är de kreativa anspråken viktigare än i Sverige. Ifall fel uppfinnare står på ett Amerikanskt patent så måste det ändras. Tidigare var det till och med en möjlig grund för att ogiltigförklara patentet. I Sverige och de andra Europeiska patentsystemen så är det oftast bara en formalitet att ändra det.

Förenklat är de ekonomiska anspråket rätten att blockera andra från att använda eller sälja uppfinningen, PL 3§ (https://lagen.nu/1967:837). Det är alltid den som söker patentet som kan göra de ekonomiska anspråken. Till skillnad från upphovsrätten så uppkommer inte patenrättigheter utan ett administrativt förfarande.

”Hur ska man gå till väga med detta?”, var din fråga. Då undrar jag vad det är du vill uppnå. Möjligtvis söker du någon typ av ersättning å uppfinnarens vägnar. Där tror jag inte att du kan få framgång. Som jag sa hade har inte uppfinnaren inga patenrättigheter utan att ansökan.

När man presenterar sin uppfinning för ett företag är det brukligt att skriva sekretessavtal för att inte riskera att uppfinningens nyhetsvärde förstörs, detta är en förutsättning för att få patent, PL 2§ (https://lagen.nu/1967:837). I sådana avtal har man ofta klausuler som reglerar skadeståndsansvar. En uppfinnare bör inte bjuda ut sin uppfinning till försäljning innan han ansökt om patent, annars händer lätt sådant här.

Det är 50 år sedan detta hände, så ett eventuellt bedrägeri enligt BrB 9:1 (https://lagen.nu/1962:700#K9) är sedan länge preskriberat. Preskriptionstiden är fem eller tio år från dagen brottet begicks, BrB 35:1 (https://lagen.nu/1962:700#A3)

Ifall du vill prata mer om detta så rekommenderar jag vår telefonrådgivning.

08-533 300 04. Telefonrådgivningen är öppen mån-ons kl. 10-16.

MVH

Philip IdeströmRådgivare