FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/10/2016

Stödperson vid samtal med socialsekreterare

Får socialsekreterare prata med barn om deras upplevelser av misshandel av mamman. Utan att någon stödperson för barnet finns närvarande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget som säger att en stödperson måste vara med när en socialsekreterare pratar med barnet. Dock är det en möjlighet som barnet eller vårdnadshavaren har om de känner sig tryggare med att möten med socialsekreteraren sker tillsammans med en stödperson. Socialnämnden har ingen rätt att neka att en stödperson är med. Sett ur ett barnrättsperspektiv finns det däremot starka skäl som talar för att socialnämnden måste lyssna på barnet och informera barnet om att möjlighet till stödperson finns. Frågan är alltså om antingen vårdnadshavaren eller barnet har gjort anspråk på att en stödperson ska vara närvarande och ifall Socialnämnden inte har respekterat det, i så fall är det inte okej.

Det finns ett omfattande dokument från socialstyrelsen där du kan läsa mer om vad som gäller. Du hittar det genom att klicka här.

Hoppas att mitt svar var till hjälp! Behöver du vidare rådgivning finns det möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister här.

Maria PetterssonRådgivare