Statlig pension från USA och Sverige

Jag är USA medbörgare och har jobbat i Sverige 35 år och innan dess jobbat 15 år i USA. Kan det vara så att om man ta ut sin USA Social Security pension då förlorar man rätt till sin Svensk folk pension? Leonard Haight

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är som huvudregel okej att ta ut pension i två länder. Du beskattar din amerikanska pension enbart i USA och din svenska pension enbart i Sverige (artikel 20 punkt 2 och artikel 22 i dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och USA). På grund av den amerikanska lagen Windfall Elimination Provision (WEP) kan en svensk pension däremot påverka storleken av din Primary Insurance Amount (PIA). Läs mer om det på Social Security Administrations hemsida här.

På samma sätt kan den svenska garantipensionens storlek påverkas av vissa utländsk pensionsinkomster (66 kap. 21 - 22 §§ socialförsäkringsbalken). Du kan läsa mer om det på Pensionsmyndighetens sida här eller ringa till dem om du vill.

Det är alltså enbart vissa delar av din pension som kan påverkas av en utländsk pensionsinkomst. Huruvida din pension påverkas av den utländska pensionen beror på hur SSA respektive Pensionsmyndigheten bedömer ditt ärende utifrån de pensionsuppgifter som finns i USA och Sverige. Detta är enbart vad som gäller för statliga pensionsavtal. Privata pensioner påverkas normalt inte av andra pensioner.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare