Startdatum för provanställning

Hej,

Jag har en provanställning på ett företag där jag nu fått reda på att de kanske inte vill ha mig kvar på företaget. Det jag hittat är att det inte finns något startdatum för min anställning i mitt kontrakt, däremot finns det ett datum då min chef skrev under avtalet. Dock är det verkliga startdatumet och påskriftsdatumet inte samma utan den skiljer 30 dagar mellan datumen. Vilket datum utgår man från att anställningen började?

Det finns mailkorrespondens med rätt datum men det borde väl vara avtalet som gäller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Generellt är det datumet som ni har kommit överens om som ska gälla som startdatum, det vill säga det datumet som var när du påbörjade det faktiska arbetet för aktuell arbetsgivare (AG). Det datumet förekommer även i mailkonversationen mellan er.

Att din AG skrev på anställningsavtalet vid ett annat datum är en annan fråga som inte berör det verkliga datumet då du faktiskt påbörjade din provanställning. I enlighet med 6 c §  lag om anställningsskydd (1982:80) (LAS) står det nämligen att "Senast en månad efter det att arbetstagaren har börjat arbeta skall arbetsgivaren lämna skriftlig information till arbetstagaren om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet....", se lagen https://lagen.nu/1982:80

Med anledning av aktuellt lagrum kan startdatumet för en anställning och undertecknandet av anställningen skilja sig med en månads marginaler, varför du ska räkna din anställning från dagen för det faktiskt påbörjade arbetet.

Hoppas att du har fått svar på dina funderingar, du är självklart välkommen att återkomma med följdfrågor och eller andra juridiska frågor.

Bästa hälsningar,

Essie MalkocRådgivare