Står med på billånet men inte som ägare, hur skyddar jag mig som sambo?

Hej,

Min sambo ska köpa bil och vill att jag ska stå med på lånet för att få en betydligt bättre ränta. Han ska stå som ägare på bilen och är den som ska betala lånet, försäkring och alla kostnader för bilen. Hur blir det om vi skulle gå isär? Kommer jag fortfarande stå kvar på lånet och han är den som får bilen eller har jag någon rätt till bilen vid en separation? Är det här en risk för mig och vad kan jag göra för att skydda mig? Vill gärna hjälpa honom och vi behöver en bil till.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler

Huvudregeln för sambon är att den som köpt bilen blir ägare till den. Bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk är däremot samboegendom och ska normalt delas lika vid en bodelning om inget annat avtalats (3 och 8 §§ sambolagen). För samboegendom spelar det ingen roll vem som erlagt betalning eller kostnader, utan enbart syftet bakom införskaffandet (för gemensamt bruk). En bil utgör däremot inte bohag enligt sambolagens mening och ingår således inte i en bodelning.

Framtida bodelning, och samboavtal redan nu.

Du kan inte avtala att du vid en framtida separation också separeras från lånet, eftersom du för billånet ingått ett avtal med banken och inte med honom. Dina skyldigheter mot banken som medlånetagare kvarstår alltså vid en separation. Det som skulle hända då vid en framtida separation, såsom förutsättningarna är just nu, är att du tillsammans med honom blir solidariskt betalningsskyldig för lånet; medan han behåller bilen såsom enda ägare. Därför kan det vara bra att reglera bilen emellan er och föredragsvis genom ett samboavtal eller ett regressavtal. Det finns inga formkrav på samboavtal vilket innebär att ni kan ingå en överenskommelse via sms, mejl, papper eller annat dokument så länge det tydligt framgår vilka avtalsparterna är.

Samboavtalet

Avtalet bör villkora att ni äger bilen till hälften var alternativt att denna ska ingå i en framtida bodelning. På så sätt kan du när som helst begära att domstolen ställer ut bilen på offentlig auktion och han kan då inte dra med bilen samtidigt som han begär att du betalar av lånet tillsammans med honom (se 6 § lag om samäganderätt, 114 år gammal svårläst lag jag vet). Om ni däremot kommer överens om att den ska ingå i en framtida bodelning, kan du begära av domstolen att den utställs på offentlig auktion först när bodelning kommer på fråga. Du bör härvid också ta hänsyn till den ekonomiska aspekten. En bil faller i värde relativt drastiskt och att stå på ett billån har aldrig varit förmånligt. Det förmånliga för dig i egenskap av medlånetagare till bilen är att du kan dra av halva räntekostnaderna för bilen på din årliga självdeklaration.

Kontakta oss på 08-533 300 04 (vardagar 10-16) om du har fler frågor.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vi på Lawline önskar dig ett gott nytt år och god fortsättning!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare