FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/01/2016

Stämningsansökan angående underhållsbidrag

Hej,

Jag och min ligger i en extremt infekterad skilsmässa. Tillsammans har vi 2 gemensamma barn, vilka sedan min man lämnade mig, enkom spenderat ca 10% av tiden hos sin far. Min fråga - underhåll? Hur går jag tillväga för att få barnens far att ta sitt betalningsansvar? Tilläggas bör att min man vägrar att betala underhåll samt att prata med mig. Att vi gemensamt o i samförstånd skall kunna enas om underhåll finner jag obefintligt. Efter en extremt infekterad o själsligt dränerande bodelning orkar jag helt enkelt inte "gå i klinch" med honom ånyo. Så - hur går jag tillväga för att en tingsrätt skall ta upp o döma i denna fråga?

Tacksam för svar!

Varma hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag råder dig att ta kontakt med en byrå för hjälp med en stämningsansökan till en domstol, förslagsvis vår samarbetspartner Familjens Jurist som är Sveriges största familjejuridiska byrå. Du kan se priser samt boka ett möte med dem här.

Sedan vill jag även föreslå att du vänder dig till din kommun för hjälp med samarbetssamtal. Alla kommuner är skyldiga att bistå med detta, se 5:3 Socialtjänstlagen. Det kan ibland underlätta att ha en neutral part i en fråga, det kan hjälpa de berörda parterna nå en överenskommelse. Även om du skriver att du finner möjligheterna till samförstånd er emellan obefintlig vill jag ändå peka på att möjligheten finns.

Hoppas du åtminstone fått lite vägledning i frågan. Om du har fortsatta funderingar är du välkommen att återkomma.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare