Stämmoprotokoll

Stämmoprotokollet i en Bostadsrättsförening är dom offentliga.. dvs kan vem som helst ta del av dom? kan endast medlemar i bostadsrättsföreningen ta del av stämmoprotokollen? Kan man begära att få kopiera för att läsa protokollet hemma i lugn och ro.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline.

Stämmoprotokollet i en bostadsrättsförening är inte offentligt. Däremot har föreningen ett ansvar att sköta föreningens angelägenheter på bästa möjliga sätt samt tillvarata medlemmarnas intressen. Detta innebär att föreningen bör lämna all information så länge denna inte omfattar styrelsens tystnadsplikt. 7:11 LEF. Föreningen är ex. ej skyldig att utge information som kan skada enskild medlem, exempelvis information om dennes ekonomiska/ sociala situation.

Styrelsen har rätt att avgöra hur svaret ska lämnas, genom utdrag som behandlar aktuell fråga, eller genom att muntligt eller skriftligt svar i brev.

Bästa hälsningar

Isabella WidjestrandRådgivare