Stämma person som inte följt avtal?

Hej!

Då jag fått reda på att min vän som är skyldig mig pengar inte betalat en halvårs hundförsäkring som överenskommelse så har det idag uppdagats sig och min hund är utan försäkring. För att teckna en ny kommer det kosta mig över 3000kr mer i månaden plus att hennes åkommor som behöver åtgärdas med stor op inte längre kommer täckas som den tidigare gjort, Ca 55000kr i operations kostnad.

Hon bedyrar per skrift att hon betalt men vägrar ge mig kvitto och håller sig idag undan.

Jag vill stämma henne för att betala veterinärsvårds kostnad och den extra årspremien som hon nu har gett mig genom att luras och vara tyst så jag inte ens fick chans att betala själv om hon inte kunnat.

Är detta möjligt? Hur går jag till väga?

Vänliga hälsningar Alexandra

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten i svensk rätt är att "avtal ska hållas". Om jag förstått saken rätt så består erat avtal av att din vän som är skyldig dig pengar skulle betala av skulden genom att betala din hunds försäkring. Din vän har sen inte gjort detta vilket har inneburit stora merkostnader för dig. Att vännen inte har betalat som överenskommet innebär att du har en fordran på din vän. Även privatpersoner kan vända sig till Kronofogden för att få hjälp att driva in skulden, vilket jag rekommenderar att du gör.

Vad gäller de extra kostnaderna som har uppkommit till följd av din väns avtalsbrott är det möjligt att driva en civilprocess i domstol. Summorna du nämner är betydande och har alltså inneburit en ekonomisk skada för dig. Parterna i en civilprocess står för sina egna rättegångskostnader men du kan yrka att motparten ska ersätta dig för de kostnader du har om du "vinner" målet. Det är i slutändan rätten som avgör vilken summa det är skäligt att du får ersättning för.

Hoppas att detta var svar på dina frågor!

Jenny ÅngströmRådgivare