Stämma efter muntligt avtal

Jag och min kollega har gått skilda vägar. Hon startade företaget för 3 år sedan och när jag kom med i bilden ett halvår senare fanns några kunder redan. Jag gick in i verksamheten med utebliven lön i 2 månader som insats. Det muntliga avtalet som ingicks var att jag skulle få 15% av företaget och initierades av henne. Det gick mycket bra för verksamheten men inte för oss som kollegor. Företaget har nu en årsomsättning på ca 10 miljoner, jag klev av min anställning och delägarskap i september, och fick besked nu att jag ska få 15 % av vinsten inte av företaget. Vinstutbetalningen ska ske som lön och minskas med sociala kostnader och källskatt enligt redovisningsfirman. (Behöver jag nämna att vinsten sjönk från prel. 800t till 65t) Har jag någon chans att få min rätt?

Lawline svarar

Hej,

Det är främst en bevisfråga om vad ni har avtalat. Om det är som du säger att ni har avtalat att du har en rätt till en viss andel av företaget så finns det inget juridiskt fel med ett sådant avtal. Problemet är bara att bevisa att det här faktiskt är vad ni har avtalat. Principen i svensk rätt är att det är den som påstår något som har bevisbördan. Utan dokumentation har du bara muntlig bevisning. I sådana här fall är det väldigt viktigt att man har något skriftligt för att kunna bevisa vad man faktiskt har kommit överens om.

I svensk rätt gäller principen om fri bevisvärdering, vilket innebär att det är upp till domstolen att tillämpa sitt omdöme vid bedömning av bevis i ett mål. Därför är det svårt att på förhand bedöma hur en domstol kommer att döma på din och din motparts bevisning i målet.

Det är alltså en svårbedömd fråga, som egentligen inte handlar om juridik utan om bevisning. Jag rekommenderar att du vänder dig till en erfaren advokat för bättre konsultation som innefattar en analys av ditt bevisläge.

Thomas HefnerRådgivare