FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 10/05/2015

Stämma arbetsgivare

Hej! Behöver hjälp med hur jag ska börja med att lämna in stämansökan.

det handlar om min arbetsgivare som smiter. För all i min situationen handlar om det mer ekonomiskt skadestånd och eventuellt det finns mera att tillägga till fler stämningen bland annat om min funktionnedsättning. till min arbetsgivare. all informationen uppskattas!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Jag har svårt att förstå vad det är som har hänt dig så jag råder dig därför att vända dig till din fackförening (om du är ansluten till en sådan) alternativt att kontakta Lawline Express (här). De kan hjälpa dig med en rättsutredning för att se om det är lönt att ta till rättsliga åtgärder mot arbetsgivaren.

Om du vill läsa på om vad lagen säger om tvister vid uppsägningar etc. så råder jag dig att läsa lagen om anställningsskydd (LAS) 34-37 §§.

Hoppas att det kan hjälpa dig på vägen. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare