FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet08/05/2015

Staket och grannar

Hej! Vi bor på Gotland på landet permanent och har en granne som är sk "sommargotlänning" Vi har behov av ett stängsel att inhägna vår tomt med så vi kan släppa våra hundar på tomten. Har vi rätt att utan deras samtycke sätta upp ett stängsel på vår tomt? Och hur långt in på vår tomt måste det vara? Det stängsel som avses är helt genomsiktligt och stör ej på något sätt, men behövs pga hundarna!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln gällande rättsförhållandet mellan grannar regleras i 3:1 Jordabalken, där stadgas den allmänna principen om att visa hänsyn till grannar och omgivning.
Gällande staket omfattas dessa inte av bygglovsplikt, såvida staketet är av sedvanlig utformning och höjd. Olika kommuner och stadsdelar har olika regler angående hur staket ska utformas, således råder jag dig att kontakta plan- och byggnadsnämnden i din kommunen för att få svar på vad som gäller på Gotland. Dock finns allmänna gemensamma krav som gäller genomskinlighet samt att staketet ska beredas plats för underhåll.

Du har rätt att sätta upp ett staket på din tomt utan grannens samtycke, såvida staketet står på din tomt och inte "tränger in" på grannens tomt. Jag kan tyvärr inte ge något exakt avstånd om hur långt staketet ska placeras från grannens tomt, om din granne misstycker angående staketet, men det bör i alla fall vara någon meter in på den egna tomten. Återigen ber jag dig att kontakta plan- och byggnadsnämnden på Gotland för att få exakta siffror och avstånd.
Med andra ord behöver du alltså inte tillfråga grannen om lov för att upprätta stängsel runt din tomt om det upprättas på den egna tomten samt följer regler om höjd osv. Trots detta råder jag dig ändå att prata med din granne och berätta om planerna för att på så sätt visa hänsyn. Det uppskattas alltid att bli förvarnad men det är absolut ingen lagregel.

Du och din granne kan också uppföra ett staket i tomtgräns (staketet står på bådas mark) men då krävs en överenskommelse. Om det är aktuellt råder jag er att skriva ett avtalsservitut vilket följer med tomten om det i framtiden flyttar in nya grannar.

Jag hoppas att detta svar varit till din hjälp!

Med Vänlig Hälsning,

Josefin LindRådgivare