FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt17/06/2014

Stadsfästa ett förlikningsavtal

Jag har en fråga om hur jag skall få ett förlikning avtal stadsfäst samt hus jag skall få in en klausul om vite om avtalet inte fullföljs.

Mvh Jonas

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

När man kommit överens om hur en uppkommen tvist ska lösas har man ingått ett förlikningsavtal, vilket kan stadfästas av rätten, se RB 17:6. Eftersom att avtalet är slutet kan rätten inte självmant ta upp frågan om förlikningen ska kombineras med ett vite, men du som kärande kan väcka en fastställelsetalan om att denna vitesklausul är avtalat mellan er parter. Om det däremot inte är avtalat är enda möjligheten att få en sådan klausul med i överenskommelsen, och i förlängningen i en stadsfästning, är om ni parter kommer överens om det.

För att förlikningen ska stadsfästas krävs att båda parter begär det hos rätten, alternativt att den ena ansöker om stadsfästning med den andres tillstånd. En ansökan härom lämnas därom till den tingsrätt i vilket du svarar i, vilket brukar vara din hemvist.

Hoppas jag svarade på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare