Sprida rykten via sms - förtal?

Hej. En kille har medvetet försökt förstöra vänskapen med min dotters kompisar genom att skicka sms om att hon ska ha brutit ett ben på en tjej och även att hon ska ha strypt samma tjej. Min fråga är då. Är detta förtal?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Förtal regleras i Brottsbalken 5 kap 1 § https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1. Där framgår det att ansvar för förtal förutsätter att killen i fråga har utpekat din dotter som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller att han på något annat sätt har lämnat en uppgift som är ägnad att utsätta henne för andras missaktning.

Eftersom han har skrivit konkreta påståenden som att hon har brutit benen på någon annan etc. har han lämnat en uppgift om henne. Med att en uppgift lämnas avser bland annat det fallet att gärningsmannen själv framställer uppgiften, vilket är fallet här. Att han har skickat sms är inget problem, även den situationen faller inom förtal. Det förutsätts också att den nedsättande uppgiften lämnas till en annan person än den ärekränkte, dvs. din dotter, vilket jag förstår har hänt.

Avgörande är således om uppgiften är avsedd att utsätta henne för andra personers missaktning. Uttrycket "ägnad att" innebär att den typiskt sett ska duga för att andra människor ska kunna förlora aktningen för den person som uppgiften avser. Huruvida påståendet är sant eller inte saknar betydelse. Att påstå att hon har tagit stryptag och försökt bryta benen på någon är att påstå att hon är brottslig i sitt levnadssätt (eftersom att detta är att betrakta som misshandel).

Brottet bedöms från fall till fall men det är mycket som talar för att det rör sig om förtal. Det ska tilläggas att han kan undgå ansvar om han har försvarliga skäl till att han har spridit detta rykte eller om han kan visa att påståendet var sant eller att han hade skälig grund för att tro det.

Lycka till,

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare