FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott23/12/2014

Sprida piratkopior och brottsprovokation

Hej,

Person A och B är vänner. B säljer ett par DVD-filmer till A, till ett marknadsmässigt pris. Strax därefter polisanmäler B person A med grunden att DVD-filmerna är piratkopierade.

Vad har B gjort sig skyldig till för brott?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som jag ser det undrar du över två saker, först och främst vad försäljning av piratkopierade filmer kan utgöra för brott. Men också om det är brottsligt för B att "sätta dit" person A.

Att sprida piratkopior av upphovsrättsskyddade verk är ett brott mot upphovsrättslagens 7 kap 53 § och är straffbelagt med böter - 2 års fängelse. Att B säljer piratkopierade filmer är därmed ett brott.

Jag har även tolkat din fråga som att du undrar om det är brottsligt för B att "sätta dit" A.

Brottsprovokation har endast prövats mot poliser som har använt sig av brottsprovokation i sitt yrke. Där har man fastslagit att det inte är ok för poliser att använda sig av sådana typer av metoder för att framtvinga brott.

För privatpersoner finns dock inte någon motsvarande möjlighet. Oredligt förfarande (BrB 9:8), som synes vara det alternativ som skulle ligga närmast till hands, torde kunna tillämpas endast rent undantagsvis även om Jareborg (Brotten h 2, 1986 s. 229) anger förledande till gärning som medför skyldighet att betala böter, som exempel på en gärning som kan medföra ansvar.

Som sagt, brottsprovokation utförd av en privatperson torde endast i mycket särskilda undantagsfall anses vara straffbart.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare