FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt22/03/2017

Sponsring till idrottsförening

Om man betalar en summa för ett samarbete med en idrottsförening för att visa upp sitt varumärke - hur betalas reklamskatten då? Vad skattas man på?

Mvh,

Vendela

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Din fråga berör sponsring till en idrottsförening. Med sponsring förstås i regel att ett företag (sponsorn) lämnar ekonomiskt stöd till en verksamhet av idrottslig, kulturell eller annars allmännyttig natur. Utgifter för sponsring ska tas upp till beskattning i inkomstslaget näringsverksamhet, 15:1 Inkomstskattelagen (IL). Utgifter för sponsring kan vara avdragsgilla som reklam eller annan marknadsföring om de utgör omkostnader för intäkternas förvärvande eller bibehållande, 16:1 IL. För att avdrag ska ges krävs det att sponsorn erhåller direkta motprestationer av den sponsrade. Avdrag medges endast för värdet av motprestationerna. Motprestationerna ska värderas till marknadsvärdet. Om sponsringen endast är avsedd att ge sponsorn förbättrad image och goodwill är den att betrakta som gåva och därmed inte avdragsgill. De delar av ersättningen som avser offentlig­görande av reklam är det reklamskatt på. Skattesatsen är 7,65 procent.

Se rättsfallen RÅ 2001 ref. 31 I och II för gränsdragningen mellan avdragsgilla omkostnader och icke avdragsgilla gåvor.

Vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare