FrågaFAMILJERÄTTFaderskap14/11/2017

Spermadonators rätt till faderskapstest

Hej!

Jag har en fästman sedan många år tillbaka och vi har bott ihop i ca 5 år nu. Jag är höggravid och väntas föda i Januari. Vi ska gifta oss i December. Då jag och min sambo hade problem att skaffa barn själva så valde jag att träffa en kille så att han skulle vara min spermadonator. Denna killen bor långt uppe i Sverige och han har inget jobb. Han går på antidepressiva tabletter och har ADHD. Tar han inte sin medicin blir han väldigt agressiv och gör olämpliga saker. Nu har han anmält mig till familjerätten och vill ha faderskapstest. Har jag några rättigheter? Jag vill gärna att min sambo snart man adopeterar min son från honom.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regleringen kring faderskap återfinns i föräldrabalken (FB). Enligt denna fastställs faderskap till ett barn på några olika sätt. Enligt FB 1 kap. 1 § blir automatiskt maken till modern fader ifall de är gifta. Om ni gifter er innan barnet föds kommer därmed din sambo automatiskt räknas som fader till barnet. För att spermadonatorn skulle kunna bli fastställd som fader till barnet krävs att en talan väcks om det enligt FB 3 kap. 5 §. Dock är det enbart barnet som kan väcka en talan om det. Det innebär att barnet själv eller någon av föräldrarna i egenskap av ställföreträdare får väcka talan. Spermadonatorn kan därför inte väcka talan för att fastställas som pappa till barnet. Således kommer du på den vägen vara skyddad från att donatorn försöker förklaras pappa till barnet. Dock hänger lösningen på att ni är gifta när barnet föds. Därför skulle jag rekommendera att ni försäkrar er om att ni är gifta innan barnet föds.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare