Spelar vem som betalar hyran någon roll för frågan om en annans stadigvarande boende i min bostadsrätt är att betrakta som andrahandsuthyrning?

Hej!

Jag äger en bostadsrätt där jag är skriven ihop med min dotter och hennes barn. Jag bor dock hos min pojkvän och skulle vilja skriva mig där också, av praktiska skäl. Kan bostadsrättsföreningen ha åsikter om detta? Att min dotter själv bor där med sitt barn. Jag betalar hyran som vanligt, detta ansvar lägger jag inte på min dotter. Kan de anse att jag hyr ut i andra hand?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår dig vill du hyra ut din lägenhet till din dotter, medan du själv skriver dig under annan adress. Andrahandsuthyrning av bostadsrätt kräver som regel bostadsrättsföreningens samtycke. Det är inte relevant för frågan ifall din dotter eller du betalar hyran. Det som avgör ifall det rör sig om en andrahandsuthyrning är ifall det är en upplåtelse för självständigt brukande. Alltså ifall det i praktiken är någon annan än du själv som bor i lägenheten. I det fall föreningen inte ger sitt medgivande kan man i andra hand söka tillstånd hos hyresnämnden (se 7 kap 10 §, och 11 § bostadsrättslagen). Att hyra ut sin lägenhet till närstående har ansetts vara just ett sådant skäl som brukar accepteras av hyresnämnden. Således borde det inte ställa till med något problem att upplåtelsen är att betrakta som en andrahandsuthyrning så länge du inte väljer att gå bakom ryggen på föreningen och hyra ut lägenheten utan inhämtande av samtycke.

För att gå vidare med ärendet råder jag dig att kontakta din bostadsrättsförening.

Adam AskRådgivare