Spela in telefonsamtal där man själv deltar

Är det tillåtet att spela in ett telefonsamtal via appar med hjälp av en smartphone?

Inspelningen sker utan att den andra personen vet om det.

Du själv är med i inspelningen och syftet är att klargöra en muntlig överenskommelse som skett via en tredje part.

Dvs, att du vill ha ett underlag på den muntliga överenskommelsen.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är fullt lagligt att spela in ett telefonsamtal som man själv deltar i. Det är däremot inte tillåtet att spela in ett samtal mellan andra som man själv inte deltar i. Straffbestämmelsen för detta finns i 4 kap. 9a § brottsbalken och anger följande: "den som ... olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år.".

Det är alltså tillåtet att spela in samtal så länge man själv deltar i samtalet.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare