Spela in telefonsamtal

Har jag som privatperson, rätten till att spela in mina samtal med myndigheter. Jag samverkar i samtalet

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I brottsbalken finns en bestämmelse om olovlig avlyssning. I den framgår det att den som olovligen spelar in eller avlyssnar samtal i enrum, som telefonsamtal räknas till, utan att själv vara med i samtalet begår olovlig avlyssning, 4 kap. 9 a § brottsbalken.

Motsatsningsvis går det att tolka bestämmelsen så att om du deltar i samtalet har du rätt att spela in ljudet utan att begå ett brott. Det finns ingen bestämmelse i lagen som anger att det är brottsligt att spela in samtal som du själv deltar i.

Sammanfattningsvis är det alltså tillåtet att spela in ett telefonsamtal så länge man själv deltar. Det finns inget krav på att den andra samtalsparten är medveten om att samtalet spelas in.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare