FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/11/2017

Spara mina kortuppgifter

Hej Lawline

Jag beställde 4 nr för 99 kr en tidskrift som heter Teknikens värld och betalade med mitt betal kort. Bonnier sparade mitt kort på företagets webbsida utan min tillstånd och tog betalt automatisk 198 kr inom loppet på nästan 2 år c:a 3300 kr.

Jag ringde till företaget och har ställt frågor Men de säger att jag hade rätt att spara vid beställningen och att jag börde ha läst villkoren sade företagets kundtjän.

Är det kört för mig går det att göra något kan någon hjälpa mig.

Jag skulle mycket tacksam för ett snabb svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

Kortuppgifter kan räknas som personuppgifter och behöver därför samtycke för att lagras vilket framgår av personuppgiftslagen (PuL), här. När man genomför köp på hemsidor så behöver man alltsom oftast kryssa i en ruta att man accepterar bolagets köpvillkor, samt en ruta att man accepterar att bolaget behandlar ens personuppgifter i enlighet med PuL. Om det är så att Bonnier har skrivit i sina köpvillkor att bolaget kommer att spara dina kortuppgifter och debitera dig månatligen om tjänsten inte sägs upp, har du ingått ett avtal med Bonnier i och med att du klickat i rutan. Då har du tyvärr inte rätt att få någon återbetalning från Bonnier.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare