FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/06/2016

Sommarstuga vid skilsmässa

En av makarna har fått överta sina föräldrars sommarstuga tillsammans med sin bror (50%). Fastigheten står endast på den makan och har sedan dess fått kvarskatt varje år i fem år.

Vid skilsmässa undrar jag om man blir tvungen att dela sina 50% med sin make. Värdet kan då bli över 2 miljoner? Pengar som man inte har.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods, 7 kap 1§ Äktenskapsbalken. Egendom kan endast bli enskild under vissa specifika omständigheter som ex. äktenskapsförord och arv eller gåva med villkor att egendomen ska vara enskild. En uttömmande lista över när egendom är enskild finns i 7 kap 2§ Äktenskapsbalken.

I ert fall verkar det inte röra sig om enskild egendom och den ska därför delas mellan makarna. Skatteskulden du har får räknas av innan bodelningen enligt 11 kap 2§Äktenskapsbalken. Det som återstår efter skulden dragits av ska delas lika mellan makarna i enlighet med 11 kap 3§ Äktenskapsbalken. Du blir alltså tvungen att dela värdet med din make vid skilsmässa.

För att förhindra detta är enklaste sättet att göra din del av sommarstugan till enskild egendom genom ett äktenskapsförord. Ett äktenskapsförord kan du enkelt upprätta via vår avtalstjänst, se http://lawline.se/vara_tjanster/avtal.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars tveka inte att höra av dig igen!

Sara AspelinRådgivare