FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/01/2015

Sommarstuga vid bouppteckning

Jag ska göra bouppteckning efter min avlidna hustru

Vi har en sommarstuga. Ska värdet av den halveras och sättas upp som tillgång på båda dvs halva värdet var?

Hur får jag fram värdet på stugan?

Som jag fattar det finns inget taxeringsvärde

Vi köpte den för 10 år sedan för 140.000

Den är på 28 kvm

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!ill

Om ni betalade lika mycket för stugan kan man säga att ni äger den med 50 % var. Om ni betalade olika mycket, men ändå var inställda på att äga hälften var är det förstås fortfarande så. Om ni däremot till exempel betalade olika mycket, kan du räkna på procenten (en kanske äger 40 %, och den andra äger 60 %). Är du osäker, och diskuterades frågan aldrig, skall du sätta upp det till 50 % var (1 § Samäganderättslagen, https://lagen.nu/1904:48_s.1).

När det gäller värdet finns det naturligtvis inget enkelt sätt att räkna ut detta. Det bästa är förmodligen att anlita en värderingsman. Ofta kan det vara gratis att värdera till exempel en sommarstuga! Om man själv skall försöka sig på en värdering måste man veta vad liknande hus sålts för i samma område under den aktuella tidsperioden och så vidare, och det kan naturligtvis vara väldigt svårt att veta. Det lättaste sättet att ordna med värderingsman är att vända sig till en mäklare.

Lycka till, och jag hoppas att svaret är till någon hjälp!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare