Solidariskt betalningsansvar för hyra

Hej, om båda skrivit på ett hyreskontrakt sen flyttar båda samtidigt. Pengarna dras från den enas konto. Men är inte båda fortfarande betalningsskyldiga?

Om man inte betalat hyran som man sa upp, för man flyttade innan uppsägningstiden vem är då betalningsskyldig om de gått till Inkasso?

Ska inte båda då få en halverad faktura var då båda står på kontraktet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då flera personer står på ett hyreskontrakt föreligger ett solidariskt ansvar för kontraktets skyldigheter, d.v.s. alla svarar för kontraktet "en för alla och alla för en". Det betyder att hyresvärden kan vända sig till vem som helst av hyrestagarna och kräva in hela hyresbeloppet (om betalning inte skett i tid), och den som betalar har sedan en regressrätt mot övriga hyrestagare.

För er del innebär det att hyresvärden kan kräva vem som helst av er på hela beloppet, det finns alltså inget krav på delad faktura. Den av er som betalar kommer att ha regressrätt, d.v.s. rätt att kräva in den andres hyresandel. Det samma gäller om hyresvärden väljer att sälja vidare sin fordran till ett inkassoföretag, då kan de vända sig till vem som helst av er och kräva betalning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Anton OleniusRådgivare