Solidariskt betalningsansvar

Hej jag skulle vilja veta vad det menas med solidarisk betalningsansvarig. Har fått ett brev från en advokat som jag anlitade för att prata om bodelning med min xmake. Jag fick en faktura som jag betalade, men har ni nu fått ett brev från advokaten igen där det stod så pga att min xmake inte har betalat sin faktura. Det var ju därför jag anlitade advokaten för att xmaken var/är skyldig mig pengar och nu står det att jag ska betala detta också. Kan det vara rimligt ? Med vänlig hälsning, Angelika Holmberg

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Med solidariskt betalningsansvar menas att advokaten kan kräva in skulden av vem som helst av de solidariskt betalningsansvariga, dvs både dig och din exmake. Om din exmake inte kan betala sin del kan således advokaten kräva in summan av dig. Du bör sedan i efterhand kunna kräva tillbaka pengarna av din exmake.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare