Solidariskt ansvariga för sakskada

Hej!

I början av året var det en natt då de blåste väldigt mycket som mina grannars takpapp, från en gemensam byggnad som fyra grannar äger, blåste av och landade på min bil. Deras tak sa de själva att dem borde ha bytt, de sa att de nästan räknade med att de skulleblåsa av. Bilen blev lackskadad och jag var utan helförsäkring. Arbetet som fick utföras kostade 4000kr och tre av grannarna betalade sin del direkt medans den sista tycker det är mitt fel för att jag inte hade helförsäkring på bilen, självrisken hade varit på 4000kr också.

Jag undrar då om han är betalskylldig och hur man går tillväga för att kräva en batalning.

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den som av vårdslöshet orsakar sakskada ska ersätta skadan. Det framgår av 2 kap. 1 § skadeståndslagen. Det verkar som att dina grannar har erkänt att taket var bristfälligt och att risken fanns för att det skulle blåsa av. I domstolens praxis framgår det att bedömningen ska göras med utgångspunkt i om den skadevållande personen har agerat med normal aktsamhet. Eftersom de var medvetna om bristerna, tycker jag det står klart att de har varit vårdslösa.

Det måste även finnas ett adekvat orsakssamband mellan att taket lossnar och att din bil skadas. Jag anser att det finns ett direkt samband mellan att taket lossnar och att din bil skadas. Vidare tycker jag det är adekvat eftersom grannarnas agerande att inte byta taket ligger i farans riktning. Det är rimligen förutsebart att någon eller något skadas när taket väl lossnar.

Han verkar vara skadeståndsskyldig och du kan kräva alla fyra personer att betala även hans del av skadeståndet. Eftersom de alla har gjort sig skyldiga till skadan kan du kräva skadeståndsbeloppet av samtliga grannar. Den granne som får betala mer än de andra, kan kräva den som inte alls har betalat på beloppet i efterhand (regressrätt).

De kan inte skylla skadan på att du inte har en helförsäkring. De är ansvariga för skadan och kan inte förvänta sig att du har en dyrare försäkring.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med samtliga grannar och försöker kräva resterande skadestånd av någon av dem. Om du inte får ditt skadestånd, får du upprätta en stämningsansökan och vända dig till tingsrätten.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare