FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag04/11/2013

Solidariskt ansvarig som aktieägare i aktiebolag?

Hej, jag har blivit erbjuden 20% i ett aktiebolag mot arbetsinsats men jag undrar om jag blir solidariskt betalningsansvarig för bolagets ev. skulder.

Lawline svarar

Hej,

I ett aktiebolag har aktieägarna inte något personligt betalningsansvar för bolagets förpliktelser, utan aktiebolaget ansvarar självständigt för sina skulder (se 1 kapitlet 3§ Aktiebolagslagen).

Från denna huvudregel finns det undantag om en aktieägare med vetskap om att bolaget är skyldigt att gå i likvidation deltar i beslut att fortsätta bolagets verksamhet (25 kapitlet 19§ Aktiebolagslagen). Se 25 kapitlet och den 17§ för under vilka förutsättningar bolaget ska gå i likvidation.

Aktiebolagslagen hittar du https://lagen.nu/2005:551.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Olle AnderssonRådgivare