Söka uppehållstillstånd efter inresa

Hej!

Min pojkvän är från ett utomeuropeiskt land och befinner sig i Sverige utan giltigt uppehållstillstånd. Han planerar att söka UT via sambo. Tumregeln är ju att han måste söka från sitt hemland. Men jag fick höra att om jag har svenskt medborgarskap OCH medborgarskap från ett annat EU-land, så kan han söka från Sverige utan att behöva åka till sitt hemland? Jag fick höra detta av en väldigt omtyckt advokat, men detta är ju inget som står på Migrationsverkets informationssida? Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline!

Precis som du säger är huvudregeln att ett uppehållstillstånd skall sökas och beviljas före inresa, 5 kap 18 § 1 st Utlänningslagen (UtlL).

Undantagen finns i samma paragraf. I 5 p ser du att det går att söka uppehållstillstånd efter inresa om man har anknytning med b.la. sambo i landet. Vad som avses med sambo definieras i 1 § Sambolagen och avser "Två personer som stadigvarande bor tillsammans i partsfhållande och har gemensamt hushåll". Uppfyller ni detta så är det möjligt att söka direkt från Sverige. Det är sedan upp till migrationsverket att pröva huruvida samboföhållandet är äkta och eventuella andra omständigheter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare