FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/07/2015

Socialtjänsten

Är en mamma som blev uppringd av soc. Dom ska starta en utredning gällande min son liam pga hans pappa roger. Dom anser att det skadar liam att träffa sin pappa. Han har levt ett kriminellt liv och från och till använder amfetamin. Så som jag förstår det så tar han när han"festar" men de menar att jag kan ju inte vara 100% säker på att han är ren. Och jag ha svarat dom med att skulle jag märka att han var påverkad så får han ju såklart inte träffa liam. Jag sj har inget kriminellt bakom mig ha varit en utredning tidigare men kring annat o då kom de fram till att jag är kapabel till att fatta egna beslut och att jag avgör sj vem som får träffa han. Bara jag ska vara m på mötet nu och vet inte alls vad som gäller och vad de kan ställa för krav. Jag är 26 år och mitt ex är 43

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till oss här på Lawline och tack för din fråga!

Som jag tolkar din fråga undrar du över vad socialtjänsten kan göra och vilka krav de kan ställa på dig som en förälder. Till att börja med har socialtjänsten ett speciellt ansvar för barn och ska verka för deras bästa, 5:1 Socialtjänstlagen (SoL). De kan vidta olika åtgärder om de anser att ett barn far illa och ex. skadas av den miljön de lever i. SoL är uppbyggd på frivillighet och åtgärder enligt denna kan endast genomföras med samtycke. Frivilligheten och samtycket från både barnet och vårdnadshavare är utgångspunkten för socialtjänsrens arbete och ska alltid vara första alternativet. De kommer tillsammans med dig försöka arbeta fram en plan för just din familj och eran situation i ljuset av vad som är bäst för din son.

Ifall Socialtjänsten däremot anser att rätt "vård" eller lösning inte kan beredas med frivillighet kan de tvångsomhänderta barnet med stöd av Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Då det ex. på grund av förhållanden i hemmet finns påtaglig risk för att barnets hälsa eller utveckling skadas.

Hoppas detta har gett någon mer klarhet i situationen.

Med vänliga hälsningar,

Sandra NordinRådgivare