Snatteri - påföljd

Hej Jag har gjort nåt mycke dumt För 3 år sen mådde jag psykiska dåligt och blev tagen för 2 snatteri...erkände och fick böter Nu har jag gjort om det var fullproppad med medicin och vid 2 tillfällen åkte jag fast för stöld av matvaror för ett värde av 3000 kr Undrar nu om jag kan få fä fängelse? Är fruktansvärt ångerfull och idag fri från mediciner och nåt sådant kommer aldrig mer hända Mvh jane

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Mitt svar på din fråga utgår från brottsbalken (BrB), se https://lagen.nu/1962:700 .

Om vi förutsätter att du blir fälld för brottet stöld, se 8:1 BrB. Jag använder exemplet stöld eftersom du nämner att du tagit saker till ett värde som överstiger 1000 kr. Enligt 8:1 BrB kan du, om du finnes skyldig, bli dömd till fängelse i högst två år.

Som du ser finns det givetvis en risk att du får ett fängelsestraff. Om domstolen kommer ge dig ett fängelsestraff i den här situationen kan jag dock inte svara på. Det beror på en mängd olika faktorer såsom, tidigare brottslighet, ålder och andra sociala omständigheter.

Har du fler frågor rekommenderar jag dig att vända dig till en jurist.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare