Snatteri på arbetsplatsen

Hej, om jag handlar som privatperson på min arbetsplats, och blir polisanmäld för snatteri, påverkar det då mig som arbetstagare? Skiljer man på privat och icke? Jag anser att man gör det. Jag undrar då jag av misstag fick med en vara ut som jag glömde att scanna in vid självscanning och jobbet nu har plockat bort mig från arbetet och högsta chefen vill ha ett möte med mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Huruvida handlingen i fråga påverkar dig som arbetstagare eller ej är aningen svårt att bedöma utan insikt i vilken form av påverkan som åsyftas. Att du begår brott på din arbetsplats kan få olika konsekvenser sett ur och straff- och arbetsrättsligt perspektiv. Eftersom det emellertid av formuleringen att döma tycks vara de arbetsrättsliga aspekterna som är av intresse utgår den fortsatta framställningen från det arbetsrättsliga förhållandet.

Att du i egenskap av butiksanställd under din fritid begått ett brott på din arbetsplats kan förstås tänkas påverka din lämplighet som arbetstagare. Det är i detta hänseende utan betydelse att brottet inte begåtts under arbetstid eftersom ett tillgreppsbrott på arbetsplatsen anses grovt nog att nästintill förbehållslöst betraktas som en allvarlig förseelse. Genom att begå brottet ifråga har du ”grovt [...] åsidosatt [dina] åligganden mot arbetsgivaren”, varför grund för såväl uppsägning som avsked (omedelbar upphörande av anställningen utan efterföljande uppsägningstid) torde föreligga (se 7 och 18 §§ lagen (1982:80) om anställningsskydd).

Det faktum att brottet ej begåtts under arbetstid är i detta sammanhang främst av relevans vid bestämmande av den frist under vilken brottet får åberopas som grund för avskedande eller uppsägning. Eftersom det här inte synes ha löpt någon längre tid från det att brottet begicks till det att du ”plockades bort” (oklart vad detta innebär) från arbetet torde det emellertid knappast vara tal om någon försutten frist, i synnerhet då denna beroende på omständigheterna i det specifika fallet som kortast kan löpa under två månader från det att brottet kom till arbetsgivarens kännedom (se 7 § 4 st samt 18 § 2 st. ovan nämnda lag).

Viktigt att tillägga i denna kontext är att eventuellt avsked skall vara skriftligt, lämnas till dig personligen (med vissa undantag) och vid begäran ange grunden för anställningens upphörande (se 19 och 20 §§ ovan nämnda lag). Vidare krävs att du och det fackförbund i vilket du eventuellt är medlem informeras om avskedandet en vecka före dess verkställande. Under denna tid har du, ditt fackförbund eller bådadera rätt att begära förhandling i fråga om avskedet. Begärs sådan får verkställighet ej ske förrän överläggningarna avslutats (se 30 § ovan nämnda lag).

Skulle arbetsgivaren i någon del underlåta följa lagen äger du enligt huvudregeln rätt till skadestånd för den skada du vållats (såväl förlust som kränkning beaktas) (se 38 och 39 §§ ovan nämnda lag).

Sammantaget tycks sålunda skäl för uppsägning eller avskedande föreligga, medan det av den givna informationen ej kan utläsas huruvida arbetsgivaren följt de med administrativa bestämmelserna. Dina möjligheter att på rättslig väg återfå eller behålla arbetet (i händelse av att uttrycket ”plocka bort” inte syftar på ett avslutande av anställningen) tycks ringa, varför du troligen gör bäst i att med andra medel försöka uttrycka din ånger över det inträffade för att alls ha någon möjlig het att återfå eller kvarstanna i ditt arbete.

Lagen (1982:80) om anställningsskydd finns här att läsa i dess helhet.

Önskas vidare hjälp i ärendet är Du välkommen att kontakta oss per telefon (tfn 08-533 300 04) eller e-post info@lawline.se.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare