Snatteri och påföljd för ung person

Hej! Jag undrade bara om man åker fast för snatteri och man är 15 år vad kommer man få för staff kommer man få gå till ett rättegång. tack för svaret

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Brott och dess påföljder regleras i Brottsbalken, den hittar du https://lagen.nu/1962:700.

Förutsättningen för att ett brott ska få en påföljd(ett straff)är att personen är över 15 år(BrB 1 kap 6§). Av vad jag kan utläsa av din fråga så är den aktuella personen 15 år eller äldre.

Påföljden för snatteri är böter eller fängelse i högst sex månader(8 kap 2§). Dock är fängelse inte aktuellt för någon som är 15 år och den absolut vanligaste påföljden, oavsett personens ålder, är böter(30 kap 5§).

Hur många dagsböter som döms ut beräknas efter hur grovt brottet är och man visar extra hänsyn om personen som snattat är ung(29 kap 7§). Minsta antal dagsböter är 30 och som högst 150 och varje dagsbot bestäms till ett visst belopp. Detta belopp utgår från personens ekonomiska förhållanden så en 15 åring får sannolikt ett relativt lågt belopp(25 kap 2§). Det lägsta bötesbeloppet är 750 kr. En mildare form av böter är penningböter och den påföljden används om dagsböter kan anses vara för strängt(25 kap 1, 3§). Då bestäms bötesbeloppet till en fast summa och är som lägst 200 kr.

Om man döms för ett brott hamnar man även i polisens belastningsregister och det kan påverka möjligheterna att få körkort eller att få vissa arbeten. Hur länge ett brott finns kvar i registret beror på personens ålder när brottet begicks och vilken påföljd man fick. För en 15 åring som får böter som påföljd så finns registreringen kvar i fem år.

Jag vill även tillägga att åklagaren har möjlighet till något som kallas åtalsunderlåtelse. Det innebär att personen visserligen har begått ett brott men att brottet är lindrigt och att det då varken blir åtal, rättegång eller påföljd(RB 20 kap 7§, den hittar du https://lagen.nu/1942:740#K20P7S1). Personen hamnar dock i belastningsregistret ändå.

För att sammanfatta detta kort så blir konsekvensen troligtvis böter eller åtalsunderlåtelse men jag kan inte svara närmare än så eftersom jag inte har alla omständigheter. Brottet kommer också att registreras i belastningsregistret under ett antal år.

Hoppas du fick svar på din fråga och hör av dig till oss om du har fler frågor!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare