Snabb uppsägning

Hejsan,

har en fråga angående min frus abrupta uppsägning, hon är anlitad av en rekryteringsbyrå som förmedlat ett jobb åt henne som hon efter 2 veckor blev uppsagd ifrån med motiveringen att hon inte lärt sig systemet (data) tillräckligt snabbt, första veckan var hon utan dator och först måndagen vecka 2 fick hon en dator som hon dessutom gjort lite kurser på som företaget ville att ho skulle göra,hon klarade dom galant. Hon har mer än 30 års erfarenhet av själva yrket (speditör) men inte av det datasystemet som firman använde.....för mig låter det hela helt orimligt, dessutom hur kul är det att söka jobb igen med en sådan referens i bagaget...

Min fråga är om man kan komma åt dom på något sätt eller är detta beteende normalt numera..

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

För att säga upp en arbetstagare krävs i normalfallet att arbetsgivaren har sakligt grundade skäl. Sakligt grundade skäl är antingen arbetsbrist eller så kallade personliga skäl. Därtill har arbetstagaren rätt till en uppsägningstid som beror på hur länge anställningen varat. För den som är provanställd, vilket man kan vara i upp till sex månader, gäller dock andra regler.

En provanställning kan sägas upp utan att sakligt grundade skäl finns. Dessutom behöver inte någon uppsägningstid iakttagas.

Anställningsformen styr alltså om arbetsgivaren gjort rätt eller fel i ert fall.

Hoppas ni fått svar på er fråga.

Vincent EdbergRådgivare