Smygfilmning under sex

Hej! Jag har en fråga som gäller smygfilmning.

Det är så att jag nyligen fått reda på att min expojkvän filmat mig under sex för två år sedan och jag undrar nu om det är ett brott? och om jag kan anmäla honom för detta? Hans nuvarande flickvän har hittat filmerna på hans dator och skickat dem till mig. Finns det något jag kan göra rent juridiskt i det här läget? Jag vet inte om han lagt ut dem någonstans eller om han bara har dem för personligt bruk.

Jag känner mig väldigt kränkt av detta och mår väldigt dåligt.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att filma någon i hemlighet kan vara olagligt, och ditt ex kan göra sig skyldig till kränkande fotografering (4:6a BrB). Vad som avgör är om det rör sig om filmning eller fotografering i en persons privata område, exempel i en persons bostad, sovrum, eller i en miljö som är avsedda för privata förhållanden. Att filma dig utan lov, när ni har sex, är ett sådant integritetskränkande område att det skulle anses kränkande och då har han som sagt gjort sig skyldig till kränkande fotografering.

Om ditt ex har spridit filmerna så kan han dessutom göra sig skyldig till förtal (5:1 BrB). För detta krävs det att du skall ha framstå som klandervärd i ditt levnadssätt. Att enbart ha sex på film kan inte antyda det, men om det ser ut som om du visste om att du filmades, på filmen, skulle det kunna vara frågan om förtal.

Oavsett bör du anmäla detta till polisen om du inte redan gjort det.

Hoppas detta är till hjälp

MVH

Matilda BonaRådgivare